Anexa la Hotărârea Consiliului Local al comunei Galda de Jos nr. 53/2019
PLAN DE ACȚIUNE – preambul
Planul anual de actiune privind serviciile sociale se elaboreaza de catre autoritatile publice locale, prin intermediul Serviciului Public de Asistenta Sociala/compartimentului de asistenta sociala, in conformitate cu măsurile si acțiunile prevăzute în strategia de dezvoltare a serviciilor sociale a județului Alba, conform prevederilor Legii nr.292/2011, a asistenței sociale
Planul anual de actiune cuprinde măsuri specifice de imbunătățire a sistemului de asistență socială, date detaliate privind numărul si categoriile de beneficiari, serviciile sociale existente, serviciile sociale pentru a fi infiintate, programul de contractare a serviciilor de la fumizorii privați, programul de subvenționare, bugetul estimate și sursele de finanțare, propuneri elaborate de SPAS, reprezentând transfigurarea în obiective a tuturor factorilor analizați în procesul de realizare si dezvoltare a unui sistem coerent, adaptat nevoilor locale ale comunei Galda de Jos.
Planul anual de actiune urmărește dezvoltarea serviciilor promovate precum si crearea altora noi, pentru acoperirea unor cerinte tot mai crescande, pe fondul accentuării îmbătrânirii populaţiei .
Caracteristici principale ale planului de actiune propus:
In cadrul Serviciul Public de Asistenta Socială Galda de Jos, măsurile de asistență socială se realizează consecvent și cu prioritate în favoarea persoanelor și familiilor în dificultate sau susceptibile de a deveni social-dependente, pentru prevenirea sau ameliorarea situației de dificultate și atenuare a consecințelor acesteia, precum și pentru menținerea unui nivel decent de viată al persoanei sau familiei, prin acordarea unui sprijin suplimentar constând în prestații și servicii sociale. Acestea reprezintă ansamblul de activități realizate pentru a răspunde nevoilor sociale, precum și a celor special, individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii si combaterea riscului de excluziune socială și creștere a incluziunii sociale. Serviciile sociale sunt servicii de interes general și se organizează în forme/structuri diverse, în funcție de specificul activității/activităților derulate si de nevoile particulare ale fiecărei categorii de beneficiari.
Serviciile sociale au caracter proactiv și presupun o abordare integrată a nevoilor persoanei, în relație cu situația socio-economică, starea de sănătate, nivelul de educație și mediul social de viată al acesteia.
Toate aceste măsuri sunt centrate pe respectarea interesului major al persoanei în dificultate, respectarea drepturilor si libertăților proprii, dreptul la opinie și liberă alegere a măsurii sociale potrivită fiecarui caz.
In vederea facilitatii accesului la aceste măsuri, în desfășurarea activității serviciului se pune accent pe dezvoltarea serviciilor de informare si centralizare a informațiilor privind obiectivele sociale și serviciile sociale la care se poate apela, dar în același timp dezvoltarea unei relații nu numai informaționale cu cetățeanul, ci și stimulative și participative.
Un rol important in procesul de acordare a serviciilor sociale îl are desfășurarea de acțiuni ce vizează prevenirea situațiilor de risc și combatere a acestora prin educarea și informarea adecvată a tinerilor, parinților și familiilor în ansamblul lor.
De asemenea, avem în vedere lărgirea ariei de activitate a serviciilor prestate de autoritatea locală în baza principiului autonomiei locale așa cum este definită conform Ordonanţa de Urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 555/05.07.2019 şi în concordanță cu prevederile Legii nr.292/2011, privind asistenţa socială.
PLANUL DE ACȚIUNE ANUAL privind serviciile sociale acordate prin intermediul compartimentului de asistenţă socială din cadrul Primăriei comunei Galda de Jos, Judeţul Alba
Grupul țintă a măsurilor propuse pentru anul 2019, sunt persoanele defavorizate cu nevoi financiar-materiale, persoanele cu handicap, persoanele vărstnice fără aparţinătorti și copiii ai căror părinți sunt plecați în străinătate .
PLANUL ANUAL DE ACTIUNE
Obiectivele generale urmarite:
1. Monitorizarea si cresterea calitatii serviciilor sociale oferite pre cum și asigurarea continuității acestora pe plan local.
2. Promovarea transparentei si facilitatea accesului membrilor comunitatii la serviciile sociale.
3. Dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor sociale acordate persoanelor defavorizate.
Măsuri propuse de întărire a capacității instituționale :
1. Perfectionarea personalului din cadrul compartimentului de asistenţă social din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Galda de Jos, judeţul Alba, în vederea aplicării eficiente a legislației în vigoare.
2. Sustinerea de schimburi de experienta cu alte entități, participarea la seminarii, conferințe, ateliere de lucru pentru informarea adecvată a personalului si alinierea la tendințele actuale de lucru în administrație publică locală prin urmarirea modelelor de buna practică,
3. Lărgirea bazei de date cuprinzând beneficiarii si serviciile de asistență socială.
4. Identificarea de noi oportunități în asistență socială și elaborarea de noi proiecte pentru obținerea de finanțare intern sau extern.
PLANUL ANUAL DE ACȚIUNE PRIVIND SERVICIILE SOCIALE ȘI MĂSURILE PROPUSE PENTRU REALIZAREA ACESTUIA
OBIECTIVE GENERALE
Nr. crt. |
Obiective generale |
Obiective specifice |
Activități desfășurate |
Finanțare buget local |
Indicatori |
Termene |
||
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
|||||
1 |
Monitorizarea și creșterea calității serviciilor sociale oferite, precum și asigurarea contiunității acestora pe plan local |
1.1 Identificarea problematicii sociale existente pe plan local prin analizarea nevoilor sociale și a situațiilor de vulnerabilitate a beneficiarilor de servicii
|
– analizarea și înregistarea cererilor de servicii sociale în vederea stabilirii clare a nevoilor sociale existente |
Finanțare buget local
|
Nr.bene-ficiari |
Nr.bene-ficiari |
Permanent |
|
– adaptarea serviciilor sociale la tipurile de beneficiari și situațiile de vulnerabilitate |
|
|
|
|
||||
1.2 Promovarea unui sistem de furnizare a serviciilor sociale bazat pe urgența situației de nevoie și prioritatea recunoscută de comunitate |
– soluționarea cu precădere a problemelor sociale urgente prin acordarea de ajutoare de urgență aprobate prin HCL la propunerea primarului |
|
|
|
|
|||
1.3 Creșterea calității resurselor umane cu atribuții în domeniul asistenței sociale |
-Însușirea de către personalul angajat a legislație în vigoare, aplicarea și adaptarea acesteia la problematica socială existent |
|
|
Evaluarea periodică a personalului |
Semestrial la sistenți personali și anual la personalul de specialitate angajat. |
|||
1.4 Informarea și sensibilizarea opiniei publice la problema persoanelor aflate în dificultate și a vârstnicilor |
Acțiuni umanitare cu ocazia sărbătorilor legale sau alte situații deosebite |
Finanțare buget local și sponzorizări |
|
|
Ocazional |
|||
– |
|
|||||||
1.5 Consiliere și mediere în vederea cunoașterii de către persoanele aflate în dificultate a beneficiarilor de asistenșă socială acordate pe plan local |
Consiliere socială primară |
Finanțare buget local |
|
|
Permanent |
|||
|
|
|||||||
2 |
Promovarea transparenței și facilitarea accesului membrilor comunității la beneficii și servicii sociale |
2.1 acordarea de asistenșă și protecție socială pentru familiile/persoanele fără venituri sau cu venituri reduse – Legea 416/2001 |
Acordarea ajutorului social și sprijinirea beneficiarilor de ajutor social la plata cheltuielilor de încălzire cu lemne a locuinței în perioada rece |
Bugetul de stat |
|
|
Sezonier |
|
|
|
|||||||
2.2.Acordarea de prestații în bani – alocații de susținere a familiei, alocației de stat etc. |
Sprijinirea populației în vederea completării formularelor pentru acordarea alocațiilor complementare și de susținere a alocațiilor de stat pentru copii etc. |
Bugetul de stat |
|
|
Permanent
|
|||
|
|
|||||||
2.3.Măsuri de asitentă și protecție socială pentu familie/persoane fără venituri sau cu venituri reduse în perioada sezonului rece –OUG 70/2011 |
Sprijinirea populației în vederea completării formularelor pentru acordarea ajutorului de încălzire cu lemne a locuinței în perioada rece |
Bugetul de stat |
|
|
|
|||
|
|
|||||||
2.4.Măsuri de sprijinire pentru persoanele aflate în dificultate prin programe de ajutoare
|
Depozitarea, distribuire de produse alimentare către categoriile sciale defavorizate în cadrul programului POAD -distribuirea lapte praf copiilor născuți prematur |
Program European /Crucea Rosie |
|
|
|
|||
|
|
|||||||
2.5.Măsuri de protecție și asistență acordat persoanelor cu handicap |
Întocmirea anchetelor în vederea stabilirii gradului de handicap pentru a beneficia de indemnizație de handicap, asistență medicală etc. -asigurarea sumelor pentru plata salariilor asistentilor personali si a indemnizatiilor lunare cuvenite persoanelor cu handicaop grav |
Buget local |
|
|
Permanent |
|||
|
|
|||||||
2.6.Măsur de asitență în vederea protecției copilului, combaterea violenței în familie și medierea conflictelor familiale, asigurarea tutelei și desemnarea curatorului special |
-Stabilirea unor măsuri protective pentru copii aflați în dificultate
-Copii instituționalizați |
Buget local |
|
|
Permanent |
|||
|
|
|||||||
|
2.7. Măsuri de stimulare participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate conform L.248/2015 |
Întocmirea dosarelor, achiziția și distribuirea tichetelor sociale petru grădiniță |
Bugetul de stat |
|
|
Cursul anului școlar |
||
|
|
Aplicarea Planului de acțiune se va face în condițiile unei verificări periodice a nevoilor de asistență a beneficiarilor așa cum este prevăzut și stabilit în legislație și finanțările prevăzute și aprobate în buget.
Galda de Jos la data de 22 iulie 2019
PRESEDINTE DE SEDINTA
HIRBEA MARINEL
CONTRASEMNEAZA PENTRU LEGALITATE
pt. SECRETARUL COM. GALDA DE JOS
UDREA MARINA VALERIA