CARTA DREPTURILOR

BENEFICIARILOR DE SERVICII DE ASISTENTA SOCIALA

 

 

CAPITOLUL I

 

DREPTURI GENERALE

 

          Art.1. Beneficiarii de servicii sociale acordate de serviciu pot fi: copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap, persoane afectate de violenţa în familie, bolnavi cronici, persoane care suferă de boli incurabile, persoane fără adăpost, familii monoparentale precum şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie socială, cetăţeni români cu domiciliul sau reşedinţa în România, fără deosebire de rasă, naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de orientare sexuală, de opinie, de apartenenţă politică.

 

Art.2. Serviciile sociale se acordă la solicitare sau în urma sesizării venite din partea unor instituţii sau reprezentanţi ai societăţii civile.

 

Art.3. Drepturile se stabilesc, se suspendă, se modifică după caz încetează în condiţiile şi procedurile prevăzute de normele legale în vigoare.

 

Art.4. Drepturile beneficiarilor de servicii sociale sunt aduse la cunoştinţa acestora şi a angajaţilor prin afişarea Cartei la sediul serviciului precum şi prin orice mijloace de informare accesibile persoanelor interesate.

 

Art.5. Prezenta cartă se va completa periodic funcţie de dezvoltarea şi diversificarea serviciilor sociale la nivelul serviciului şi funcţie de reglementările legale ce vor apare în domeniu.

 

CAPITOLUL II

 

DREPTURI COMUNE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE

 

Art.6. Beneficiarilor serviciilor sociale li se respectă drepturile şi libertăţile fundamentale fără nici o discriminare bazată pe etnie, sex sau orientare sexuală, stare civilă, convingeri politice şi / sau religioase, deficienţe fizice sau psihice sau pe alte asemenea criterii.

 

Art.7. Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la demnitate prin recunoaşterea valorii fiecăruia ca fiinţă raţională, posesoare a unor drepturi şi libertăţi inalienabile, indestructibile şi imprescriptibile, capabilă să îşi controleze propria sa viaţă, respectându-se convingerile sale politice, religioase, culturale, sociale.

 

Art.8. Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la autodeterminare prin implicarea lor directă în luarea deciziilor privind intervenţia socială care îi vizează cu afirmarea dreptului clientului la libertatea de a alege varianta de intervenţie optimă.

 

Art.9. Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la confidenţialitate şi intimitate, informaţiile privind identitatea clientului şi aspectele de intimitate ale problemei sale neputând fi divulgate sau făcute publice decât cu permisiunea acestuia asigurându-se astfel dreptul la bunul său renume.

 

Art.10. Beneficiarilor de servicii sociale li se asigură continuitatea serviciilor sociale furnizate atâta timp cât se menţin condiţiile care au generat starea de nevoie precum şi funcţie de resursele umane şi materiale ale serviciului.

 

Art.11. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la politeţe şi consideraţie din partea profesionistului creându-se posibilitatea unei cooperări constructive într-un climat de încredere reciprocă între cei doi factori implicaţi în acordarea serviciilor sociale.

 

Art.12. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la noninterferenţă respectiv la dreptul la reţinere, acea libertate negativă care conferă demnitatea de a avea propriile valori şi credinţe şi a nu discuta cu profesionistul situaţiile pe care nu le consideră relevante pentru situaţia socială în cauză, beneficiarii fiind îndreptăţiţi să decidă dacă doresc sau nu o altă formă de ajutor.

 

Art.13. Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la viaţa intimă pe tot parcursul procesului de furnizare a serviciilor.

 

Art.14. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să participe la evaluarea serviciilor sociale acordate putând negocia orice modificare cu profesionistul şi de a realiza orice activitate de intervenţie pe baza unui contract, contractul neputând fi modificat unilateral.

 

Art.15. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul de a-şi exprima nemulţumirea cu privire la acordarea serviciilor sociale.

 

 

CAPITOLUL III

 

DREPTURI SPECIFICE BENEFICIARILOR DE SERVICII DE INFORMARE

 

Art.16. Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare corectă, obiectivă, conformă cu realitatea şi centrată pe problema beneficiarului, transmisă într-un limbaj clar, concis, adaptat la capacitate de înţelegere a fiecăruia .

 

Art.17. Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare adaptată în funcţie de nevoile şi problemele lor.

 

Art.18. Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare completă care să cuprindă toate avantajele şi dezavantajele opţiunilor posibile.

 

Art.19. Beneficiarii de servicii de informare au dreptul la o informare operativă realizată în cel mai scurt timp posibil de la momentul solicitării.

 

 

CAPITOLUL IV

 

DREPTURI SPECIFICE BENEFICIARILOR DE SERVICII DE CONSILIERE

 

Art.20. Beneficiarii serviciilor de informare au dreptul la o informare corectă, obiectivă, conformă cu realitatea şi centrată pe problema beneficiarului, transmisă într-un limbaj clar, concis, adaptat la capacitate de înţelegere a fiecăruia.

 

Art.21. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la o consiliere adaptată nevoilor ceea ce presupune din partea profesionistului o explorare aprofundată a problemelor şi totodată o explorare a soluţiilor alternative în vederea depăşirii situaţiei de risc în care se află persoana consiliatâ.

 

Art.22. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la o consiliere neutră şi imparţială ceea ce presupune neimplicarea profesionalistului în relaţii sentimentale, de rudenie, de prietenie cu clientul, cât şi netranspunerea profesionistului în starea emoţională a beneficiarului.

 

 

CAPITOLUL V

 

DREPTURI SPECIFICE PERSOANELOR  VARSTNICE CARE BENEFICIAZA DE INGRIJIRE LA DOMICILIU

 

Art.23. Dreptul de a beneficia de îngrijire la domiciliu corespunzător nevoilor persoanei vârstnice conform contractului încheiat între serviciul social şi beneficiar.

 

Art.24. Dreptul de a fi informaţi despre calificarea şi experienţa personalului care le acordă îngrijirea la domiciliu, tarifele stabilite conform tipului de serviciu solicitat.

 

Art.25. Dreptul de a fi vizitate în perioada dinainte stabilită..

 

Art.26. Dreptul de a beneficia de servicii de îngrijire permanent prin înlocuirea îngrijitorilor la domiciliu în perioada de concediu în limita posibilităţilor.

 

Art.27. Dreptul de a fi consultaţi cu privire la programul de îngrijire, de a renunţa la serviciile socio-medicale de natură socială stabilite iniţial în baza unei reevaluări a gradului de dependenţă şi de a solicita altele care se impun.

 

 

CAPITOLUL VI

 

DREPTURI SPECIFICE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE (PERSOANE CU HANDICAP) ASIGURATE DE ASISTENTUL PERSONAL

 

Art.28. Dreptul de a fi tratat cu respect, bună credinţă şi înţelegere.

 

Art.29. Dreptul de a beneficia de îngrijire la domiciliu conform contractului de muncă încheiat de asistentul personal cu primarul municipiului Sibiu.

 

Art.30. Dreptul de a beneficia de sprijin în realizarea planului de recuperare.

 

Art.31. Ajutor şi sprijin pentru implicarea sa în viaţa cotidiană.

 

 

CAPITOLUL VII

 

OBLIGATII COMUNE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE

 

 

Art.32. Beneficiarii serviciilor sociale au obligaţia de a spune profesionistului adevărul, de a furniza acestuia informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică.

 

Art.33. Beneficiarii serviciilor sociale au datoria de a accepta responsabilităţi, respectiv de a-şi asuma toate responsabilităţile obişnuite ale unei fiinţe umane ca membru al unei familii, al comunităţii şi ca cetăţean în acord cu normele legale în vigoare.

 

Art.34. Beneficiarii serviciilor sociale sunt obligaţi să participe la procesul de furnizare a serviciilor sociale.

 

Art.35. Beneficiarii serviciilor sociale sunt obligaţi să contribuie la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială, după caz.

 

Art.36. Beneficiarii serviciilor sociale au obligaţia să comunice serviciului social orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală pe tot parcursul acordării serviciului social.

 

Art.37. Beneficiarii serviciilor sociale au obligaţia de a coopera cu profesionistul în acordarea serviciilor sociale.

 

Art.38. Beneficiarii serviciilor sociale au obligaţia de a sesiza conducerea Serviciului Public de Asistenţă Socială în cazurile în care profesionistul nu-şi îndeplineşte corespunzător atribuţiile prevăzute în fişa postului şi obligaţiile prevăzute în Codul etic.

 

Art.39. Beneficiarii serviciilor sociale au obligaţia să manifeste respect în relaţia cu profesionistul.

 

 

CAPITOLUL IX

 

OBLIGATII SPECIFICE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE

 

Art.40. Obligaţiile beneficiarilor de servicii sociale de informare şi consiliere:

– respectarea prevederilor prezentei carte;

 

Art.41. Obligaţiile beneficiarilor de servicii sociale (persoane vârstnice) care beneficiază de îngrijire la domiciliu:

– respectarea prevederilor contractului încheiat cu Serviciul Public de Asistenţă Socială;

– participarea în măsura posibilităţilor la serviciile casnice acordate;

– anunţarea din timp a Serviciului Public de Asistenţă Socială cazurile în care acesta părăseşte domiciliul pentru o anumită perioadă (inclusiv pentru o zi).

 

Art.42. Obligaţiile beneficiarilor de servicii sociale (persoane cu handicap) asigurate de asistentul personal:

– actualizarea certificatului de încadrare în gradul de handicap prevăzut de lege;

– respectarea şi participarea la realizarea planului de recuperare stabilit de Comisia de expertiză medicală;

– aducerea la cunoştinţa conducerii Serviciului Public de Asistenţă Socială a oricărei modificări survenite în situaţia social-economică, familială.

 

 

CAPITOLUL X

 DISPOZITII FINALE

 

Art.43. Prezenta cartă va fi îmbunătăţită periodic dată fiind complexitatea experienţei în domeniul asistenţei sociale.

 

Art.44. Carta drepturilor se va aduce la cunoştinţa cetăţenilor prin afişare la sediul instituţiei cât şi prin orice alte mijloace accesibile persoanelor interesate.